Berit og Jarle Grepstad, og vår lokale New York guide Frederick, ved Ground Zero, Manhattan, New York

Fra kyst til kyst i USA - med rullestol

Hvordan er USA tilrettelagt for rullestolbrukere? Meget bra, mener Berit Grepstad. Hun var  med på Kyst til kyst-turen i 2022 sammen med mannen Jarle. Hun er rullestolbruker, men med noe gangfunksjon. Her er hennes erfaring.

Min mann og undertegnede hadde lenge hatt lyst til å reise med Amerikabussens reise fra kyst til kyst. En reise i Nordmenns fotspor, samt å få oppleve/se New York, Chicago og San Fransisco, samt alle de andre stedene en skulle innom virket svært forlokkende på oss.

Siden jeg ikke er funksjonsfrisk var vi lenge i tvil om vi ville få til en slik tur, at det ville være mulig for meg.

Utfordringen min er at jeg har svært liten gangfungsjon og er helt avstivet i nakke og rygg. Det fordrer at jeg må ligge en god del i løpet av dagen. Hvis jeg ikke får tilstrekkelig hvile øker smertene og funksjonsnivå går ytterligere ned. Jeg har som nevnt noe gangfungsjon men er helt avhengig av rullestol. Med dette som utgangspunkt meldte vi oss på og var svært spente på om det lot seg gjøre å gjennomføre en slik reise i praksis.

Vi var faktisk innstilt på at det var en mulighet for at vi måtte reise hjem underveis. De fleste av døgnets timer er jeg liggende så det var det store spørsmålet for oss…får jeg hvilt nok…Undertegnede hadde opplyst og spurt om muligheten for å ta med rullestol.

Informerte også at jeg hadde med «hjelper» i dette tilfelle min mann. Han bistod meg en god del og hans hjelp underveis var helt nødvendig.

Berit og Jarle Grepstad i Central Park. De opplevde at USA var veldig godt tilrettelagt for rullestolbrukere.

En utfordring var å gå ut og inn av bussen, det fikk vi til ved at min mann hjalp meg og pga at jeg har noe gangfungsjon så gikk den biten med assistanse vel og merke.

Hvis en ikke har gangfungsjon overhodet må andre løsninger være tilstede hvis det skal bli gjennomførbart.

Noen ganger valgte jeg også å bli sittende i bussen når vi stoppet. Alikevel fikk vi med oss alt vi hadde håpet og mere til. Hele turen ble for oss en opplevelse for livet og vi fikk en stor opptur vi bare hadde drømte om.

Bussjåføren var alltid positiv og tok rullestolen ut og inn ett utall av ganger. Like blid hver gang…og det blir virkelig noen ganger på en slik tur. Denne formen for opplevelsesreiser var midt i blinken for oss. Alle steder og plasser vi var innom var interessante for oss. Og ellers må en være rimelig tilpassningsdyktig for å få til ting. Det må en være villig til å bidra ned selv. Jeg valgte bort enkelte ting jeg forstod ville bli for krevende og det var nødvendig. I mitt tilfelle ble det å være på et stort kjøpesenter en dag valgt bort og jeg valgte å ikke delta på høstfesten. Høstfesten var et arrangement over flere timer. Min mann var der mens jeg hvilte ut på hotellet.Det gjorde til at jeg hadde nok krefter til å fortsette og kunne glede meg over turen videre.

Noe måtte jeg velge bort, slik som middag på kvelden også. Det løste vi med å spise en varm lunsj og heller litt kveldsmat på hotellene. Ikke alle hoteller hadde restaurant el lignende da dro de fleste å spiste middag på et sted i nærheten. Vi hadde med knekkebrød og tok et par pålegg fra frokosten og brukte det på kveldsmaten el hadde noe frukt til.

De fleste hoteller hadde også mikrobølgeovn så det er flere muligheter om en er fornøyd med opplevelser den dagen og vil hvile til neste dag når en kommer til hotellet.

Siden bussen ikke var full fikk jeg også lagt meg ned for å hvile mens vi kjørte. Det er ikke påbudt med setebelte i buss i USA, men det var mulig å feste seg på en måte liggende også. Det fungerte i alle fall for meg.  I mitt tilfelle er det helt nødvendig å ligge noen timer hver dag og jeg hadde klart å gjennomføre hele turen hvis ikke hadde vært mulig. Det er ikke så vanlig at folk er avhengig av å ligge så det er få muligheter for oss og det er også en av årsakene til at denne turen ble helt spesielt fin for min og vår del. Det meste fungerte veldig bra, vi innrettet oss og fant løsninger. Hver dag ble som ett nytt eventyr for meg. Frokost på hotellet og så ut til bussen og nye opplevelser. Hver dag var det noe jeg gledet meg til. Vi hadde fine hoteller med god plass og tilrettelagt for rullestol.

Hvis noe skulle forandres på må det være at en rullestolbruker bør få rom i 1 etg. Hvis det blir brann går ikke heisen. Da blir det svært utfordrende å komme seg ut for en med dårlig gangfungsjon og som har rom i f.eks 11 etg. Ellers vil jeg si at amerikanerne jeg møtte på turen var utrolig hjelpsomme og ryddet nærmest plass til meg når jeg kom. Generelt er det også bedre tilrettelagt for rullestolbrukere i USA enn det jeg opplever i Norge. Der det ikke var like bra stilte folk seg til disposisjon de insisterte på å hjelpe på en høflig måte, veldig ulikt de fleste nordmenn.

Erling som var reiseleder er også en stor grunn til at turen ble så vellykket. Med sitt lune vesen og med sin kunnskap om USA, ledet han oss trygt fra sted til sted.

Vi fikk mye og god  informasjon av han underveis og jeg lærte masse nytt.

Bussjåføren kan jeg si det samme om han kjørte oss trygt fra sted til sted. Vi var og er i grunnen fornøyde med alt. Fra dag en til vi satt på flyet hjem følte vi oss trygge og at vi ble tatt godt hånd om.

Vi kommer til å bestille nye turer med Amerikabussen. Takk for en super reise. På gjensyn.

Med Vennlig hilsen

Jarle og Berit Grepstad

Alle nasjonale monument er godt tilrettelagt. Her på Mount Rushmore i Sør-Dakota